14.3.2017 Petr Klempa

GFX poprvý v republice

DSCF9960
Jestliže sledujete mou aktivitu, nejspíš už víte o čem GFX je. Celej ten humbuk kvůli těm třem písmenům GFX se táhne už od února, kdy byl novej středoformát Fujifilmu představen v New Yorku a ve Francii. A před týdnem už dorazilo i sem k nám, do Prahy. Včerejšíma předváděčkama, který jsme uskutečnili ve FotoŠkodě, Megapixelu a Fujifoto, jsme ho zároveň oficiálně uvedli do prodeje. A tohle? Tohle je článek o tom jak jsem si s ním potykal ještě před uvedením na trh.

GFX? Středoformát? O co jde?

Pro ty, kteří pořádně nevědí která bije – je to foťák. A je to foťák s pořádně velkým sensorem v řadě GFX s modelovým označením 50s. Takže GFX 50s. Je to prostě foťák a netřeba vysvětlovat, že foťák není kytara, protože jste klikli na odkaz ze dvou důvodů. Buď právě proto, že moc dobře víte o co tady běží a nebo jen proto, že vás zajímají fotky. Pro tu druhou skupinu mám radu. Pokud jste to ještě neudělali, přeskočte ty nudný odstavce textu a prostě jen čučte na fotky.

A pro tu první skupinu, velice stručně pár technickejch záležitostí..

 

Senzor

DSCF0427

Sensor o rozměrech 43.8 x 32.9mm nenese architekturu X-Trans, jak je u Fujifilmu zvykem, ale opírá se o standardní CMOS. Někdo řekne – „Tak to teda není čistokrevná Fujina“. Já na to můžu odpovědět jen tím, že X-Trans při tak velkým čipu není potřebnej a kdyby to ani tak nestačilo, tak můžu ukázat na cenovku. CMOS je prostě levnější a bohatě stačí.
S takhle velkým sensorem příchází pár velkejch rozdílů v porovnání nejen s APS-C řadou, ale i s FF strojema ostatních výrobců. V první řadě samozřejmě rozlišení. Má působivejch 51.4 megapixelů a při nastavení poměru stran 4:3, člověk dostane 8256×6192 pixelů velkou fotku, což je dost na to, aby pak mohl řezat fotky jak se mu zlíbí. Za druhý – hloubka ostrosti. Co bych k tomu tak mohl dodat? Napíšu jen tohle – „tři milimetry“. Za třetí – dynamickej rozsah. Ten jsem si užíval neustále a fakt do sytosti. Společně s vysokým rozlišením a takovým dynamickým rozsahem dostanete tak krásně vykreslený scény s nádhernejma stínama, až z toho tečete.

Procesor

Tělo kontroluje X-Processor Pro, kterej najdete i v tělech X-T2 a X-Pro2 a aktuálně jde o nejnadupanější procesor, kterej má Fujifilm v portfoliu. Nemám co dodat.

Tělo

DSCF0417

Celý tělo, včetně všech skel si nese označení WR. To znamená, že je prachu a vodě vzdorný a tím tak dává značka na vědomí, že to není foťák jen do studia, ale že ho můžete vzít klidně i na hory, max do -10 °C (ale jak mám vyzkoušený, Fujiny zvládnou i -24 °C – alespoň ta moje ještě fotí).

DSCF9360

Nese si duální slot, mechanickou závěrku na čtyřtisícinu vteřiny (s rozšířením na 16k při použití elektronický) a ovládací prvky jsou shodný s tělem X-T2 až na pár rozdílů. Na těle není žádný tlačítko navíc, všechno má smysl a není tam žádná zbytečnost, kterou byste nevyužili. Co se změn oproti T2 týče, nenajdete volič na kompenzaci expozice. Ten nahradilo tlačítko v kombinaci s otočným ovladačem na palci, podobně jako to je u Nikonu. Což je první věc, která je zrcadlovkář-friendly. Druhá věc, která je zcela nová a ještě na žádným Fuji těle nebyla, ale možnost volit nastavení clony na těle otočným ovladačem pod spouští jakmile zaaretujete režim C (custom) na clonovým kroužku objektivu. Dost cool věc.

DSCF9409

Pochopitelně je k dispozici polohovatelnej displej, stejně jako u T2, ale nově má rozlišení 1024×768, který se mi osvědčilo jako totálně boží. K tomu navíc ho udělali dotykovej, čehož já osobně nejsem příznivcem, ale pro prohlížení fotek a jejich přibližování je to celkem fajn fičurina.

DSCF9379

Nesmím taky opomenout, že přibyl stavovej displej, podobnej těm, co najdete na zrcadlovkách. Což je třetí zrcadlovkář-friendly věc, kterou na tom těle najdete. Takže když to shrnu – tělo neurazí lidi, co Fujinu znaj, protože se hned najdou a neurazí ani nově příchozí, kteří utíkaj od zrcadlovek. Taky se rychle nadejte.

DSCF9370

 

Skla

DSCF0430

GFX má aktuálně k dispozici jen tři skla a tři další budou následovat v průběhu tohoto a následujícího roku. Aktuálně je k dostání 63mm f/2.8, což dá na FF 50mm (všimněte si, jakou kravinu jsem řekl do rozhovoru pro F22 – sorry jako), 120mm f/4, kterej si nese přívlastek macro a na FF vydá za 96mm, no a jako (prozatím) poslední je tu zoom 32-64mm f/4 na celým rozsahu (na FF 25-51mm)

Příslušenství

DSCF0395

Je to profesionální stroj, takže je k dispozici samozřejmě vertikální grip. Pojme další baterku a výrazně zlepší celkovou ergonomii, která je jen tak mezi řečí už tak skvělá, kvůli pořádnýmu gripu, kterej tělo má. Co je ale zajímavější je hledáček.

DSCF9342

Ten je kompletně odjímatelnej a navíc se dá použít v kombinaci s polohovatelným kloubem, díky kterýmu můžete hledáček sklopit o 90° nahoru a nebo o 45° na levou, nebo pravou stranu dle potřeby při focení na výšku. Hledáček navíc získal zase o něco vyšší rozlišení.

DSCF0408

Nevidím důvod v tom, zabíhat dál detailů technickejch specifikací, který si můžete dohledat kdekoliv na netu, takže když si to shrnu a pokusím se vyjádřit jaký z toho mám pocity …

„GFX? A co má jako bejt?“

Asi takhle jsem reagoval někdy v době, kdy Fujifilm vyšel na světlo s tím, že vzniká středoformát. A stejně jsem reagoval i v únoru, kdy probíhaly předváděčky ve světě. A úplně stejně jsem reagoval, když dorazila první zásilka.
Dobře, tady trochu kecám. Když jsem viděl krabici, byl jsem zvědavej. Ale rozhodně jsem zůstával chladnej.
Faktem je, že jsem dost zpohodlněl a zvykl si na rozměry a váhu X-T1 ve spojení s těma sklama co používám. Ve skutečnosti používám jen dvě. A ty jsou taky dost pidi, takže foťák v brašně vlastně vůbec necítím.

DSCF0435

Když jsme GFXko vybalili z krabice, bleska mi hlavou vidina bolavejch zad. Pravda je ale taková, že GFX rozměrama překvapí, ale pozitivně. Tělo je totiž přibližně stejně velký jako FF zrcadlovky a přitom to má tak velkej sensor. Všechno se tam nějak vešlo v pohodě. Absence zrcadla je prostě znát. Horší je to s nasazeným sklem a hledáčkem s kloubem. Natož pak s gripem.
V plný palbě s nejtěžším sklem se váha dostane až na dvě a půl kila, což už není tak milý.

DSCF9362

Každopádně zpracování těla a objektivů hodnotím kladně. Nemám co vytknout, působí to na mě zkrátka dobře, ačkoliv jsem se setkal s názorem, že skla na někoho působila nějak podivně a taky jsem se potkal s jedním týpkem, co tahá středoformátovej Pentax a ten říkal, že to tělo je oproti Pentaxu nějaký moc měkký. Ale ono se není čemu divit, kdyby mu ten Pentax spadl na zem, tak s ním udělá díru do podlahy.

DSCF9367

GFX jsem testoval několik dní, vzal do interiéru, tak i do terénu a to dokonce do deště. Moc jsem se s ním popravdě nepáral. Naplánoval jsem si několik focení, obvolal nějaký modelky a bylo.

Když se teda zaměřím na tělo, nemám co vytknout. Ergonomie a zpracování na jedničku. Stejně můžu mluvit i o sklech. Prostě skvělý zpracování. A ačkoliv jsem vůči tomu měl od začátku jakousi averzi, obrazovej výstup si mě naprosto získal už po prvním focení, který jsem uskutečnil s Elizabeth. To rozlišení, ten dynamickej rozsah? Vau. Jedno velký vau.
Samozřejmě to ale není všechno a speciálně já mám trochu jiný nároky na techniku. Fotím totiž většinou v pohybu. A tady jsme se s GFX dost nepohodli. Rychlost snímání není až takovej problém, z toho se dá vymačkat až 3 fps a s tím bych dokázal žít. Dokázal bych žít i s rychlostí ostření na standardní AF, ikdyž 120mm mi teda přišla značně pomalejší oproti ostatním sklům.

DSCF9392

Co mě ale zklamalo nejvíc, je kontinuální ostření, který se ukázalo jako naprosto nepoužitelný. Dávám to za vinu předprodukčnímu vzorku a věřím, že příjde firmware, kterej to celý podchytí a bude to v cajku. Ale při testování mě to sakra mrzelo, protože mít fotky ze středoformátu v pohybu … to bych si chrochtal.

DSCF9493exifcompressed
Už jsem tu zmínil, že 120mm mi přišlo pomalý oproti ostatním. Je to vcelku pochopitelný, je to už docela dlouhý sklo a hloubka ostrosti je na takovým čipu tak brutální, že to prostě chvíli trvá, než se najde. Obzvlášť, když má hledat obličej. Ale stejně – doufám ve zrychlení.
Naproti tomu 63/2.8? To bylo moje. Jednak je to prostě to MOJE ohnisko (na T1 používám 35/1.4, což je přesně TO ohnisko) a pak mi přišlo rychlý, navíc je ze všech skel nejmenší a tím pádem je i lehoučký. Sice mi AF skřípl prst tak, že ještě dneska ze mě stříkala krev, ale to sklo jsem si prostě zamiloval. Doporučuju všema deseti a s cenou pod padesát tisíc? Myslím, že to bude nejžádanější sklo na GFX ever.
A ten zoom? No, je to zoom. A já zoomy nerad. Nemůžu ale říct ani popel, protože je to prostě kvalitní kousek, kterýmu nemám co vytknout. Možná tak tu váhu, ale to si zas vymýšlím.

DSCF9883exifcompressed
Jó a ještě něco, čeho jsem si všiml. Jako správná Fujina má v sobě i filmový simulace. A já všechno fotím na Classic Chrome. A tady? Tady je ta simulace trochu jiná, než jsem zvyklej z řady X. Barvy mi přišly živější a kontrastnější. Opravdu jen maliko, ale jo. A líbilo se mi to. Takže to doporučuju vyzkoušet. A že jsem u toho zkoušení, tak se toho nebojte a běžte si to osahat. Ve Fujifoto na Hybernský v Praze vám to položej do ruky a když si vezmete nějakou svou kartu, tak si odnesete i něco domů.

Je toho hodně, co jsem nezmínil, ale už tak je ten článek dlouhej až až. Takže nechávám prostor k diskusi. To je ostatně nejlepší. Ptejte se na cokoliv co vás zajímá a nestihli se zeptat na předváděčce, nebo neměli možnost se na na ní ukázat.

DSCF9461

DSCF0063

DSCF9968

DSCF9881

DSCF9459

DSCF9996

DSCF9908

Tagged:

KONTAKT

Zajímá vás ceník, nebo máte zájem o jinou spolupráci? Tak se nebojte napsat!